Κωνσταντίνα Ριτσάτου

ritsatou

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια της Θεατρολογίας  – Ιστορίας Θεάτρου

Σπουδές

2004 Διδακτορική διατριβή, «Η συμβολή του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή στην ανάπτυξη του νεοελληνικού θεάτρου», Τομέας Θεατρολογίας-Μουσικολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

1998 Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών, Τομέας Θεατρολογίας-Μουσικολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

1994 Πτυχίο Ελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Φιλοσοφίας και Κοινωνικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

2005 Μετεκπαίδευση Νηπιαγωγών, Τμήμα Γενικής Αγωγής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

1984 Πτυχίο Νηπιαγωγού, Σχολή Νηπιαγωγών Χανίων.

Υποτροφίες

1982-1984 Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι. Κ. Υ.)

1997-1998 Μεταπτυχιακών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

 

Μονογραφίες

2011 ‘Με των Μουσών τον έρωτα…’ Ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής και το νεοελληνικό θέατρο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2011.

2022 Ο Δημήτριος Γρ. Καμπούρογλου και το ελληνικό θέατρο. Στα χνάρια της Ιστορίας και της Παράδοσης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2022.

VIDEO ΠΕΚ – ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΡΙΤΣΑΤΟΥ | Ο Δημήτριος Γρ. Καμπούρογλου και το ελληνικό θέατρο

 

Ερευνητικό έργο

«Αποτυπώματα της παράδοσης στο Νεοελληνικό Θέατρο από τις αρχές της δεκαετίας του 1870 μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους».

(Επιτροπή Ερευνών ΑΠΘ, Κωδ. Έργου: 91453, Ιούλιος 2014-Οκτώβριος 2015)

Επιστημονικά Υπεύθυνη

 

Επιλογή δημοσιεύσεων

«Ραγκαβής και Σίλλερ: μια μαθητεία στο γερμανικό Ρομαντισμό. Η ανάδυση της ατομικότητας και οι συγκρούσεις με τη συλλογική ευθύνη», στο: Κωνστάντζα Γεωργακάκη (επιμ.), Πρακτικά Β΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Σχέσεις του νεοελληνικού θεάτρου με το ευρωπαϊκό. Διαδικασίες πρόσληψης στην ιστορία της ελληνικής δραματουργίας από την Αναγέννηση ως σήμερα, 18-21 Απριλίου 2002, Παράβασις: Μελετήματα [3], Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, Εκδόσεις Ergo, Αθήνα 2004, σ. 69-79.

«Εθνικός Σύλλογος ή Εθνικός Δραματικός Σύλλογος: μια προσπάθεια σύστασης σχολής υποκριτικής στην Ελλάδα του 19ου αι.», Παράβασις, τ. 7, Αθήνα 2006, σ. 345-368.

«‘Η υψηλή διδασκαλία του πνεύματος’ στο ‘πιο συγχρονισμένο Θέατρο της Βαλκανικής’: τα εγκαίνια και η πρώτη σειρά παραστάσεων του Βασιλικού Θεάτρου Θεσσαλονίκης το καλοκαίρι του 1940» στο: Πρακτικά ΚΖ΄ Πανελλήνιου Ιστορικού Συνεδρίου, 26-28 Μαΐου 2006, τ. Β΄, Ελληνική Ιστορική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2007, σ. 591-619.

«Διός έρωτες στο νεοελληνικό θέατρο του 19ου αιώνα», στο: Νικηφόρος Παπανδρέου – Έφη Βαφειάδη (επιμ.), Ζητήματα Ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου. Μελέτες αφιερωμένες στον Δημήτρη Σπάθη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2007, σ. 177-191.

«Πρωτότυπο ή μετάφραση; Η αναβίωση του αρχαίου δράματος στα τέλη της δεκαετίας του 1880», Πρακτικά ΚΗ΄ Πανελλήνιου Ιστορικού Συνεδρίου, 25-27 Μαΐου 2007, Ελληνική Ιστορική Εταιρεία, Θεσσαλονίκη 2008, σ. 303-318.

«Η Ελένη Χαλκούση στο θέατρο και στον κινηματογράφο», στο: Χριστίνα Αδάμου (επιμ.), Ο ηθοποιός ανάμεσα στη σκηνή και στην οθόνη, Καστανιώτης, Αθήνα 2008, σ. 226-241.

«Μαθήματα γάμου μέσα από τις κωμωδίες του Αντωνίου Αντωνιάδη στον ύστερο 19ο αιώνα», στο: Αντώνης Γλυτζουρής – Κωνσταντίνα Γεωργιάδη (επιμ.), Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο νεοελληνικό θέατρο: από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή, Πρακτικά του Γ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2010, σ. 51-60.

«Η ‘‘τρέλα’’ στο ελληνικό δραματολόγιο του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα: η περίπτωση του Κωμειδυλλίου και της Επιθεώρησης», Σύναψις, Τριμηνιαία Επιθεώρηση Ψυχιατρικής, Νευροεπιστημών και Επιστημών του Ανθρώπου, τχ. 17, τ. 6, Απρίλιος – Ιούνιος 2010, σ. 49-57.

«‘Θέλγητρα εταίρας χρυσολάτριδος’: ζητήματα δραματουργικής και σκηνικής παρουσίασης της πορνείας στο ελληνικό θέατρο του 19ου αιώνα», Σκηνή, τ. 2, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 24-45.

«Ο ηθοποιός στην εγχώρια δραματουργία της Μπελ Επόκ», Αριάδνη, τ. 18, Ρέθυμνο 2012, σ. 285-318.

«Το μαντήλι της Νεράιδας και οι θεατροπαιδαγωγικές του διαστάσεις στην εμψύχωση των ομάδων», Σκηνή, τ. 5, Θεσσαλονίκη 2013, σ. 116-124.

«Η απαγωγή της Καρυάτιδας από τον Έλγιν και η μεταμόρφωσή της στη δραματουργία της Μπελ Επόκ», Παράβασις, τ. 12, Αθήνα 2013, σ. 99-119.

«Μια αθησαύριστη πηγή της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου στο αρχείο της Μητρόπολης Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων» στο: Η επαρχία Αγίου Βασιλείου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, Σπήλι – Πλακιάς 19-23 Οκτωβρίου 2008, τ. Γ2, Ρέθυμνο 2014, σ. 333-354, (anemi.lib.uoc.gr).

«Οι παραστάσεις των ‘‘αποκηρυγμένων’’: έργα της καθαρεύουσας στο μεταπολεμικό θέατρο», στο: Αντρέας Δημητριάδης, Ιουλία Πιπινιά, Άννα Σταυρακοπούλου (επιμ.), Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου προς τιμήν του Νικηφόρου Παπανδρέου, Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο: συνέχειες και ρήξεις, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεάτρου, Θεσσαλονίκη 30 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 2010, Εκδόσεις ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2014, σ. 485-496.

«‘Η ρίζα και η χλόη’: Ρήξεις και συνέχειες στη δραματουργία του Δημητρίου Γρ. Καμπούρογλου», στο: Κωνσταντίνος Α. Δημάδης (επιμ.), Πρακτικά Ε΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών / 5th European Congress of Modern Greek Studies, Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο (1204-2014),  Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 2-5 Οκτωβρίου 2014, τ. 4, σ. 47-72, (https://www.eens.org/?p=3730).

«Παραστάσεις αρχαίας ελληνικής τραγωδίας ‘‘εις την ανερασμίαν προφοράν του Εράσμου’’: κινήσεις για την κατάργηση της ερασμι(α)κής προφοράς στον ύστερο 19ο αιώνα», στο: Κωνσταντίνος Κυριακός (επιμ.), Πρακτικά Δ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Το αρχαίο ελληνικό θέατρο και η πρόσληψή του, Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πάτρα 2015, σ. 181-193.

«Αποτυπώματα της παράδοσης στο Νεοελληνικό Θέατρο από τις αρχές της δεκαετίας του 1870 μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους: μια πρώτη χαρτογράφηση», Σκηνή, τ. 7, Θεσσαλονίκη 2015, σ. 244-274, (http://ejournals.lib.auth.gr/skene/article/view/4928/4905).

«Αναζητώντας την εθνική ταυτότητα στα χνάρια μιας Νεράιδας» στο: Άννα Ταμπάκη και Ουρανία Πολυκανδριώτη (επιμ.), Ελληνικότητα και Ετερότητα. Πολιτισμικές διαμεσολαβήσεις και ‘εθνικός χαρακτήρας’ στον 19ο αιώνα. Πρακτικά Συμποσίου, τ. Β΄, Αθήνα 2016, σ. 357- 370.

«Κωνσταντίνος Σ. Πέρβελης: ένας γνωστός άγνωστος στην Κύπρο του 19ου αιώνα», Παράβασις, τ. 15/2, Αθήνα 2017, σ. 109-125.

«Συζύγου εκλογή: Η Δημοκρατία-Βονασέρα και ο Δήμος-Αλεξιάδης στη σκηνή του ύστερου 19ου αιώνα» στο: Αλεξία Αλτουβά – Καίτη Διαμαντάκου (επιμ.), Θέατρο και Δημοκρατία. Πρακτικά Ε΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου: Με αφορμή τη συμπλήρωση 40 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Αφιερωμένο στον Βάλτερ Πούχνερ, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, τ. Β΄, Αθήνα 2018, σ. 439-452.

«‘‘Εθελούσια θύματα, πρόμαχοι της μελλούσης ευημερίας της εθνικής σκηνής’’. Ένα πρωτοβάθμιο χρονικό για την ανάπτυξη της θεατρικής τέχνης από την πένα του Κωνσταντίνου Σ. Πέρβελη στον ύστερο 19ο αιώνα», Σκηνή, τ. 10, Θεσσαλονίκη 2018, σ. 68-98, (http://ejournals.lib.auth.gr/skene/article/view/7604/7633).

«Ο Χάουπτμαν στην Ελλάδα: τα άγνωστα χειρόγραφα της Έλγας και η σκηνική τους τύχη» στο: Αρετή Βασιλείου, Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Αντρέας Δημητριάδης και Κωνσταντίνα Ριτσάτου (επιμ.), Ιστορία και Ιστοριογραφία του νεοελληνικού θεάτρου, Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου προς τιμήν του Θόδωρου Χατζηπανταζή, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ρέθυμνο 1-3 Ιουνίου 2018, Ρέθυμνο 2020, σ. 204-222.

«Πηγές σκηνικής εικόνας: τα ‘‘μυστικά’’ σπάνιων εκδόσεων θεατρικών έργων» στο: Αλεξία Αλτουβά (επιμ.), Πηγές της Έρευνας στη σύγχρονη ελληνική Θεατρολογία. Πρακτικά Επετειακού Συνεδρίου για τα 20 χρόνια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών, Κεντρικό Κτήριο Πανεπιστημίου Αθηνών 27-29 Απριλίου 2017, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Αθήνα 2021, σ. 389-408.

 

Υπό δημοσίευση

«Ονειρόδραμα, φως στα σκοτάδια του Εαυτού ως Άλλου: Ο άρρωστος  του Μίλτου Κουντουρά» στο: Θέατρο και Ετερότητα: Θεωρία, Δραματουργία και Θεατρική Πρακτική. Πρακτικά Στ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ναύπλιο 17-19 Μαΐου 2017.

«Η γλώσσα της λαϊκής παραλογής: ο Λόρκα στον Αλέξη Σολομό» στο: Κωνστάντζα Γεωργακάκη (επιμ.), Αλέξης Σολομός: ο ευπατρίδης μύστης του πνεύματος. Πρακτικά Θεατρολογικού Συνεδρίου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Εθνικό Θέατρο, Αθήνα 17 Δεκεμβρίου 2018.

«Ήρωες και αντι-ήρωες στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης: τα μπρεχτικά Οράματα της Σιμόν Μασάρ και ο Καποδίστριας του Ν. Καζαντζάκη», στο: Μεταπολίτευση 1974-1981: Λογοτεχνία και πολιτισμική ιστορία. Πρακτικά Συνεδρίου, Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο 15-17 Νοεμβρίου 2019.

«Από τον ‘‘ρωμαίικο συβολισμό’’ του Ψυχάρη στον ‘‘ελληνικό λαϊκό εξπρεσιονισμό’’ του Κουν» στο: Αρετή Βασιλείου, Κωνσταντίνος Κυριακός, Λίνα Ρόζη (επιμ.), [Συλλογικός τόμος για τον Κάρολο Κουν].

«Παραμυθόδραμα και Ονειρόδραμα: όψεις του ποιητικού δράματος των δημοτικιστών» στο: Δημήτρης Αγγελάτος (επιμ.), Ιστορία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Gutenberg.

 

Γραφείο: Κτίριο Εξαδακτύλου, 2ος όροφος. Τηλέφωνο: 2310 992146
Εmail: kritsato@thea.auth.gr
Ώρες συνεργασίας: Δευτέρα 12:30-2:30 μ.μ., στο γραφείο Εξαδακτύλου 2ος, μετά από συνεννόηση μέσω e mail.

Διδασκόμενα μαθήματα:

  • Εισαγωγή στη γραπτή επιστημονική εργασία
  • Εισαγωγή στην Ψυχολογία των ομάδων
  • Ειδικά ζητήματα νεοελληνικού θεάτρου: Η ελληνική κωμωδία του 19ου αι.
  • Iστορία του παγκοσμίου θεάτρου III
  • Οι τέχνες και το θέατρο του Ρομαντισμού
  • Διασταυρώσεις: Το παραμύθι στην εμψύχωση των ομάδων
  • Eιδικά ζητήματα του παγκοσμίου θεάτρου: Γυναίκες και θέατρο (Διδακτική ομάδα)
  • Το θέατρο στην Ελλάδα της Μπελ Επόκ: Η λαϊκή παράδοση στο θέατρο του δημοτικισμού
Επιστροφή

Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ. | Εγνατία 122, 54622 Θεσσαλονίκη | Τ 2310 992 123-25 | F 2310 992 126 | info@thea.auth.gr

© 2024 Τμήμα Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. | Σχεδιασμός & κατασκευή ιστοσελίδας LineaDesign

Τμήμα Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.